Julebrev 2009

KÆRE GODE MEDLEMMER.

Så er det atter tid til et nyhedsbrev med status på det halvår, der er gået.

Jeg var på et arbejdsbesøg i Sydafrika i oktober, og mens jeg var dernede, samlede jeg selvfølgelig stof ind til Ib's News. Jeg prøvede bevidst at gå efter positive historier, men måtte sande, at det var noget af en opgave at sætte sig, al den stund, at aviserne tilsyneladende redigeres efter princippet: Bad news is good news.

Heldigvis er der rigtig gode historier at fortælle om vore projekter i Eastern Cape.

Julebrevet her vil informere om:

Medlemsstatus.

Medlemstallet er i skrivende stund 262. Det er en tilbagegang på 15 i forhold til sidste år ved samme tid. Da var tallet 277. Vi mangler altså 38 medlemmer for at komme op på 300 og dermed få mulighed for skattefradrag på kontingent og donationer. Vi håber stadig. Og glædeligt er det, at I holder ved og støtter op. Ind iblandt dukker der nye medlemmer op. Også blandt den yngre aldersgruppe. Det er dejligt.

UPC lejren på Hobbiton on Hogsback i juli 2009.

Vores sommerlejr på Hobbiton var en stor varm succes. Det overordnede tema for lejrskoleopholdet var: KONFLIKTLØSNING med undertemaerne: Kommunikation og demokratiforståelse. Sideløbende dyrkede man de klassiske Hobbiton naturaktiviteter: Rebkurser, rappelling, rafting, svømning, boldspil og leg, naturvandring, natløb i urskoven, rengøring og madlavning.

 

Der laves butter-nut suppe. 

125 børn deltog i arrangementet. 70 kom fra Grahamstown, 45 fra East London og 10 fra Hogsback.

Børnene fra Grahamstown kom fra slumområderne vest for byen. De var udvalgt i samarbejde med institutionerne: Assumption Feeding Clinic, Eluxoweni Shelter, St. Marys Clinic og St. Raphael Centre på baggrund af en vurdering af deres helbredstilstand og sociale nødlidenhed.

 

Udlevering af varme trøjer.

 

De 45 børn fra East London kom fra 4 institutioner, der huser børn, hvis forældre er døde af AIDS. 27 frivillige instruktører assisterede Hobbitons tre faste medarbejdere.

Af de frivillige medarbejdere kom 20 fra Sydafrika, 3 fra England, 1 fra Australien, 2 fra Belgien og 1 fra Tyskland.

I deres evaluering hæfter lederne sig ved, at programmet tilsyneladende havde den effekt, at børnene generelt blev mere disciplinerede og at de deltog med større energi og glæde i de fysiske aktiviteter.

Til venstre lejrens yngste deltager. Til højre på vandring med en hånd at holde i.

For første gang nogensinde deltog fire hvide børn fra Grahamstown i lejrskolen. De integrerede sig udmærket med de andre børn. Der var overhovedet ingen tilløb til racistiske unoder.

Teamwork.

Regnskab i hovedtal.

  • Diesel  R 4.750
  • Medicin  R 423
  • Fleecetrøjer, tshirts, tandbørster, penalhuse  R 12.811
  • Stab forplejning  R 2.642
  • Gas  R 956
  • Mad  R 26.606
  • Hjælpemidler  R 607
  • Leje af bus / rep.  R 7.669
  • I alt  R 56.454
  • Fra Amatola-Fonden  R 55.000
  • Underskud  R 1.454

G.O.O.D lejren på Hobbiton at Fairewood i juli 2009.

Hobbiton at Fairewood er beliggende i et ca. 200 ha stort naturområde i udkanten af Grahamstown. Gennem det sidste års tid har Josh arbejdet energisk med at udvikle centret og i juli måned d. å. kunne den første gruppe på 25 unge piger fra slumområdet Eluxolweni deltage i et ugelangt kursus, det såkaldte Grahamstown Outdoor Outreach Development programme (G.O.O.D. programme).

Den gamle skolebus kører endnu…  

I juli var der ikke overnatningsmuligheder på stedet, så pigerne blev hver dag hentet i og bragt tilbage til Eluxolweni i den gamle bus. Kursus formål var at bibringe de unge teenagere sociale færdigheder i et samspil med rige naturoplevelser, idet deres opvækst under kummerlige forhold i slummen, ikke skaber mulighed for at de unge socialiseres hensigtsmæssigt og bliver gode integrerede borgere i det nye sydafrikanske samfund.

Et dagsprogram tydeliggør GOOD programmets strategi.

Det første hold unge piger.

Amatola Fonden donerede R 5000 til det første pilotprojekt og bestyrelsen anbefaler gerne, at vi også støtter op om projektet i 2010.

Kontaktbesøg på Hobbiton at Fairewood og Hobbiton on Hogsback.

Jeg besøgte Hobbiton at Fairewood lørdag den 17. oktober 2009. Josh havde telefonisk bedt mig om at komme kl. 10.30 og han havde antydet, at der ventede en overraskelse. Hvori den bestod, fik jeg en anelse om på vejen op til hovedbygningen. En ny fin bygning var blevet opført siden sidst. Josh bød mig indenfor og her ventede den næste overraskelse. Der var forsamlet en 20-25 borgere fra Grahamstown og der var stillet an med te og sandwichs. Josh introducerede mig til forsamlingen og omtalte Amatolas store indsats gennem årene, hvilket udløste kraftige klapsalver fra forsamlingen.

Beverly Wilson og Josh.

Dagens hovedbegivenhed var imidlertid, at det nye hus skulle indvies officielt. Det viste sig at indeholde to sovesale til i alt 30 personer. Det betyder, at der nu kan arrangeres egentlige lejrskoleophold på Fairewood. Den nye bygning er doneret til Hobbiton at Fairewood af en lokal borger, Mrs Beverly Wilson.

Gæstegruppebillede.

Hun har en ganske særlig tilknytning til de nordiske lande. Hendes afdøde mand, Mr John Ramstad stammer fra Namsås (tæt ved Tronheim) i Norge. Under sin uddannelse til farmakolog studerede Beverly Wilson et år i Stockholm, hvor hun lærte sig at tale svensk. Som pensionist engagerer Beverly Wilson sig i humanitære opgaver ligesom hun er stærkt optaget af miljøspørgsmål. Hun taler varmt for vindenergi og kender udmærket VESTAS, som hun håber snart at se i Sydafrika. Selve bygningen har kostet ca. R 500.000, som er betalt af Beverly Wilson, mens inventaret, køjesenge, madrasser og skabe er doneret af Rotary Grahamstown.

Julie – stadig i Sydafrika.

Blandt gæsterne til receptionen var en ung kvinde, som jeg umiddelbart syntes, at jeg kendte. Det gjorde jeg, viste det sig, da hun kom hen til mig og sagde: ”Hej Ib”. På dansk. Det var Julie, den ene af de to søstre, der i foråret 2008 var frivillige medhjælpere på Hobbiton (og som vi skrev om i julebrevet sidste år). Når jeg ikke lige genkendte Julie, var det fordi, hun i mellemtiden havde fået farvet håret og nu fremtrådte som blondine. Julie studerer etnografi ved Rhodes University i Grahamstown, mens søsteren Maria skriver på sit speciale ved University of Cape Town. Det er lidt sjovt at tænke på, at qua Amatola Fonden og vores netværk, har et par unge danskere fået ændret deres livsbaner og orientering i tilværelsen.

Tonya, Hobbitons pædagogiske leder.

Senere på måneden gik turen via East London op til Hobbiton on Hogsback. Her havde jeg en god samtale med den pædagogiske leder Tonya Burton om det program man havde gennemført på UPC lejren i juli. Hun fortalte om, hvordan man i praksis har arbejdet med temaet: ”The 5 Steps of Conflict Resolution”. Hendes opfattelse var, at kurset havde haft en meget gunstig indvirkning på hele lejrskoleopholdet. Der var næsten ingen konflikter og børnene var gladere og mere sociale. Tonya, der har arbejdet nært sammen med Josh gennem mange år, mente ligefrem, at det havde været den bedste lejrskole af de mange, man har arrangeret for slumbørn gennem tiderne. Belæsset med mange fotografier, som jeg glæder mig til at vise på generalforsamlingen, gode indtryk af den praktiske ledelse og veldokumenteret regnskab til vores kære kasserer, drog jeg af sted med en dejlig følelse. Jeg er glad og stolt over, at vi støtter det meget fine projekt. Hobbiton er et fantastisk sted.

Medlemsrejse til Hogsback, Lesotho og Durban.

Jeg besøgte selvfølgelig også Diana Graham og fik årets medlemsgave, en triptykon med kunstneriske motiver fra Hogsback, overbragt til videre foranstaltning i DK. Se en motivbeskrivelse i afsnittet om julemedlemslodtrækning. Der er kommet et nyt hotel på Hogsback ved navn ”Arminel”, en sand perle, der ligger idyllisk i et stort parkanlæg på ”Diana Graham siden”. Jeg har ved en tidligere lejlighed afgivet et halvt løfte om måske at arrangere en medlemsrejse til Sydafrika. Under mit ophold på Arminel begyndte en skitse til en sådan rejse at tage form. Vi starter med en 3-4 dage på Hogsback (1 hel dag med naturaktiviteter på Hobbiton under Josh ledelse, 1 dag med havevandringer, 1 dag med kunstneriske aktiviteter i samarbejde med Diana Graham). Via Lesotho (3 dage) til Durban området, hvor vi indlogerer os på et strandhotel i Umhlanga (3-4 dage), badeferie, 26-28 grader varmt vand, udflugter blandt andet til Durban og Zululandsby. De der umiddelbart kunne være interesserede må gerne kontakte mig, så jeg kan lodde, om andre end undertegnede med samt kassereren kunne være interesserede. Gerne på mail eller telefon 60 66 99 84. I første omgang helt uforbindende naturligvis.

Benyt venligst en af følgende adresser: info@amatola.dk eller ib@margre.dk.

Menighedsbørnehaven i Mdantsane.

Vi har desværre ikke længere kontakt med Menighedsbørnehaven i Mdantsane. Som bekendt besluttede vi at donere R 10.000 til virksomheden efter lange og trange problemfulde perioder med endog megen rod. Vi bad den nye leder Mrs Rosa Bashman skrive en ansøgning til Amatola Fonden og understregede i den forbindelse, at midlerne skulle gå til at give børnene mad, frugt og mælk, og at der skulle aflægges separat regnskab for donationen. Da vi efter 3 måneder endnu ikke havde modtaget nogen ansøgning bad vi Yvette Odendaal om at kontakte børnehaven og tilskynde dem til at sende en ansøgning. Da dette initiativ heller ikke gav noget resultat, og da jeg ikke under mit besøg i East London kunne komme i forbindelse med nogle, gav vi op. Det er skuffende, men omvendt kan det vel heller ikke være sådan, at vi ligefrem skal trygle dem om at tage imod en donation.

Gavmild donation.

Små sko, en lille bitte del af donationen fra Petit Nord.

Igen i år har vi fra Petit Nord modtaget en donation. Denne gang med den lovende tekst: ”Så er tiden kommet for den årlige donation”. Der ligger noget dejligt tilbagevendende i formuleringen og det er da også 3 år i træk, at vi glædes over at modtage restlageret af første klasses kvalitetsbørnetøj fra Jane Dencker Larsen. Kassereren og jeg hentede i slutningen af november 3 propfulde kasser med sengetøj, nattøj, undertøj og små sko til de alleryngste. Vi arbejder lige nu på at finde ud af alternative sendemetoder, så vi undgår at betale importskat. 1000 tak til Jane for hendes varme omsorg.

 

JULEMEDLEMSLODTRÆKNING.

1. Diana Grahams altertavle.

Yderfløjene på Diana Grahams altertavle.

Atter i år har Margré & Co doneret et af Diana Grahams små kunstværker. En lille trefløjet altertavle, som Diana har kaldt: ” Bushman/Aloe/Eco-shrine Triptych”. Altertavlen er bemalet med Liljer og Agapanthus og på hovedfeltet ses Hogsback bjergets kendte profil. Bestyrelsen har trukket lod og fundet vinderne, der blev: Anette Lund & Poul Sigh i Skanderborg.

Kassererens virksomhed CÉNECA har til julelotteriet doneret lidt sydafrikansk litteratur. Tillykke til vinderne af både kunst og bøger.

2. ”Sydafrikanske Vine” af Ole Troelsø.

Bogen fortæller historien om Sydafrika som vinland, fra de første vinstokke plantes i 1600-tallet til verdensberømmelsen i 1700-tallet og nedturen i 1800-tallet. Bogen stiller skarpt på Sydafrika i dag og portrætterer nogle af de mennesker, som står bag de fremragende vine. Bogen er virkelig velskrevet og så er den gennemfotograferet og meget smuk.

Vi har trukket lod blandt alle medlemmer og vinderen blev: Kirsten & Poul Erik Olsen i Bogense.

3. ”Nattens rygrad” af Arthur Krasilnikoff.

Tidligt en vintermorgen går en dreng ud for at tisse. Til sin forundring opdager han, at træer og buske er fuldkommen dækket af tåge. Vi er i Kalahari i det sydlige Afrika. I det samme kommer en gruppe mænd til syne, de trænger ind på bopladsen og dræber hans mor, hans far, hans søskende, mænd og børn, alle. Ingen bemærker drengen. Da det første chok har lagt sig, begiver han sig alene af sted gennem det kolossale landskab.

"Nattens rygrad" en en fantastisk roman spundet sammen af myter og beretninger; et mylder af både tragiske og komiske, poetiske og grumme historier fra nutid og fortid.

Vi har trukket lod blandt alle medlemmer og vinderen blev: Inge-Marie Bek i Århus.

Præmierne er på vej til de heldige.

 

INDKALDELSE TIL GENERALFORSAMLING.

Foreningens ordinære generalforsamling afholdes:

Lørdag, den 27. februar 2010, kl. 14.00-16.30 i Kulturhus Århus – Officerssalen, Indgang 3D.

(Kulturhus Århus ligger i Vester Allé 3, 8000 Århus. Det er det smukke gamle hus lige ved siden af Ridehuset,  AROS Kunstmuseum og overfor Arne Jacobsens berømte rådhus).

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Formandens mundtlige beretning
  4. Kassererens mundtlige beretning
  5. Valg af bestyrelse. På valg er:
    1. Formand Ib Margré
    2. Medlem Willy Christensen
    3. 2 kritiske revisorer
    4. 3 suppleanter
  6. Forslag til fremtidig virksomhed
  7. Indkomne forslag (Skal være bestyrelsen i hænde senest den 15.2.2010)
  8. ”Afrikansk lotteri”
  9. Evt.      

En myresluger eller måske et andet dyr at glæde sig til i lotteripræmie…  

Ad. 8. MARGRÉ & CO har til AMATOLA FONDEN endnu engang skænket et unikt kunstværk. Kunstværket er fremstillet i fladstingsbroderi udført i den specielle Tsonga og Shangaan kunsthåndværks tradition.

 Broderiet er udtryk for en ældgammel kulturtradition udført af kvinderne i den nordlige del af Sydafrika. I dag forsøger kulturprojektet ”KAROSS” at understøtte fastholdelse og videreudvikling af kunsthåndværket. Formanden har selv udvalgt og hjembragt kunstværket og det udloddes indrammet i en meget smuk sort pas partout. Det håndbroderede kunstværk udloddes og overskuddet fra det ”Afrikanske lotteri” går ubeskåret til sociale lejrophold på ”Hobbiton on Hogsback” for fattige Township børn.

Lodderne koster pr. stk. 100 kr. De kan enten købes på generalforsamlingen eller indbetales sammen med kontingentet for 2010 på 365 kr. Deltagelse i lotteriet betinges naturligvis ikke af deltagelse i generalforsamlingen.

Af hensyn til bordopstilling, kagebagning og kaffebrygning beder vi om, at man tilmelder sig på et hyggeligt postkort, ved hjælp af telefonen på  60 66 99 84 eller på mail til adressen info@amatola.dk – senest den 15. februar – hvis man ønsker at deltage i generalforsamlingen.   Vi håber på stort fremmøde.

Med venlig hilsen

Ib Margré, formand.